| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
نام آتاری از دنیای کنسول های بازی و بازیهای رایانه ای جداشدنی نیست. نولان بوشنل ( Nolan Boshnel ) خالق بازی مشهور پونگ و به وجود آورنده شرکت آتاری است که در سال ۱۹۷۵ رسما آغاز به کار کرد. در واقع استقبال بیش از حد از بازی پونگ ، بوشنل را به این فکر انداخت تا دستگاهی خانگی طراحی کند که این بازی را بتواند اجرا کند و مردم در خانه هایشان هم با پونگ سرگرم شوند.
پس از موفقیت آتاری و پونگ ، شرکت های دیگر مانند مگناوکس ( Magnavox ) و Coleco هم دستگاه های خانگی روانه بازار کردند. اما سال ۱۹۷۶ شرکت Fairchild Camera Instrumen بود که برای اولین بار یک سیستم بازی خانگی مبتنی بر کارتریج طراحی کرد.
نام این کنسول Channel F بود و در آن زمان سازنده ها ادعا کردند که آینده بازیسازی براساس این سیستم کارتریجی ساخته خواهد شد. می دانید که چندان هم بیراه نگفته اند.
در سال ۱۹۷۷ آتاری هم کنسول کارتریج خور خودش را به بازار فرستاد که آتاری ۲۶۰۰ نام داشت. این بازی با ۹ عنوان مختلف عرضه شد و به راحتی همه رقبا را کنار زد. سال بعد بازیهایی مشهور مانند Outlaws ، Space War و Breakout ساخته شدند که هنوز در خاطر گیمرها هستند. در پایان دهه ۷۰ مگناوکس کنسول خود را با نام Odyssey2 طراحی کرد که توانست تا حدودی آتاری را از دور خارج کند. این در حالی بود که با رفتن بوشنل از آتاری این شرکت دچار مشکلات زیادی شده بود و تنها یک بازی خوب می توانس آنها را نجات دهد. این بازی که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ بازیهای رایانه ای است ، همان Invaders Space مشهور است که آنچنان محبوبیتی پیدا کرد که مردم آتاری ۲۶۰۰ را تنها برای بازی کردن آن می خریدند.
سال ۱۹۸۱ یک سال مهم برای آتاری و بازیسازی ( که رسما صنعت نام داشت ) هم بود. برای اولین بار یک شرکت دیگر برای یک کنسول بازی ساخت. تا این زمان همه بازی ها توسط خود شرکت های طراح کنسول ارائه می شدند. اما Activision اولین استودیوی بازیسازی است که برای یک کنسول بازی طراحی کرد. تا مدتها آتاری با Activision مشکل داشت که تشکیل شده بود از ۴ کارمند سابق شرکت آتاری که با اطلاع از جزئیات کنسول ، می توانستند برای آن بازی بسازند. اما بالاخره آتاری راضی شد تا انحصاری بودن امتیاز بازیهایش را بردارد و از بازیهای شرکت های دیگر هم استفاده کند. به این ترتیب استودیوهای بازیسازی زیادی شکل گرفتند و نتیجه آن شاهکارهایی مانند River Raid است که هنوز همه آتاری را با نام آن می شناسند.
سال ۱۹۸۲ که آتاری از لحاظ سخت افزاری از رقبای خودش مانند Coleco عقب افتاده بود ، نسخه جدیدی از کنسول خودش یعنی آتاری ۵۲۰۰ را به بازار فرستاد. در این سال آتاری عناوینی مانند پک من و ای تی را منتشر کرد که هرکدام موفقیت زیادی برای شرکت به ارمغان آوردند. اما هنوز بازیهای زیادی برای ۲۶۰۰ تولید می شدند که باعث شد تا سالها هنوز ۲۶۰۰ اولین انتخاب کسانی باشد که به بازیهای رایانه ای علاقه دارند. اما در سال ۱۹۸۳ ، وضع بازار بازی بسیار خراب شده بود.
استودیوهای بازیسازی زیادی مشغول به کار بودند و تعداد بازیها بسیار بیشتر از تعداد خریداران و گیمرها بود! بنابراین بسیاری از شرکت ها ورشکسته شدند و به نظر میرسید صنعت بازیسازی در حال ور افتادن است. اما در سال ۱۹۸۴ آتاری با عرضه کنسول آتاری ۷۸۰۰ خودش همه را متعجب کرد. بازیهای مشهور ۲۶۰۰ با کیفیت بسیار بهتری در این کنسول نمایش داده می شدند و همین موضوع باعث اوج گرفتن دوباره شرکت شد.
تا این که درسال ۱۹۸۶ نینتندو هم کنسول NES خودش را عرضه کرد که توانست رقابت بسیار خوبی با آتاری ۲۶۰۰ که هنوز ارزانترین و محبوبترین کنسول بود ، داشته باشد. رقابت نزدیک بین آتاری و نینتندو باعث شد سال ۱۹۸۷ یکی از پربارترین سالها در طراحی بازی باشد و ناگهان این صنعت مرده ، تحرک فوق العاده ای پیدا کرد.
بازیهایی مانند Donkey Kong برای آتاری ۷۸۰۰ منتشر شدند که از نظر کیفیت پیشرفت بسیار خوبی در زمینه طراحی بازی بودند اما باز هم محبوبیت آتاری به خاطر ۲۶۰۰ بود. کنسولی که کیفیت بازی های آن در اوایل دهه ۹۰ هیچ حرفی برای گفتن در برابر کنسول های ژاپنی نداشت. اگر سال افول آتاری را ۱۹۸۹ بدانیم ، آتاری عمری ۱۲ ساله دارد که برای ماندگار شدن یک کنسول از کافی هم بیشتر است.
با توجه به مطالب بالا کمتر کسی از جوان های امروزی است که با این دستگاه جادویی خاطری خوش نداشته باشد .
«ما در اینجا روند تصویری پیشرفت دنیای کنسول های بازی و بازیهای رایانه ای را از زاویه دوربین یک عکاس صنعتی بنام خاویر از سال ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۱۳ را برای تماشای شما در گجت نیوز قرار داده ایم تا شاید با دیدن آن ، خاطرات خوش داشتن و یا بازی کردن با این دستگاه جادویی و مهیج را برایتان زنده کنیم».